Katarina Nyman, eller Kny som hon kallas, tycker det är dags för svenska kvinnor att att köpa underkläder som stärker självförtroendet och ger inre styrka, inte köpa ett trepack billiga trosor på stormarknaden.
Hon finansierade ekonomistudierna I Uppsala genom att sy kläder till vänner, bekanta och kårspex. Sedan blev det karriär i finansbranschen och hon hamnade i den snabbsnurrande valutahandeln på SEB.
–Jag var alltid klädd i tråkig och strikt kostym men på toaletten fick jag en glimt av mina färgglada spetsunderkläder. Då fick jag ny styrka och kunde gå tillbaka ut på golvet för att göra nya affärer.
Passionen för underkläder har således alltid funnits där i bakgrunden men först efter att hennes andra son förlösts flera månaders för tidigt började hon omvärdera sitt hektiska jobb och bestämde sig för att följa sitt hjärta och starta något eget.
På toaletten fick jag ny styrka från mina fina underkläder
– Jag hade tjänat bra som valutatrader och en dag gick jag förbi den här butiken och köpte den, säger hon med en gest runt det showroom vi sitter i.
Men början var alltifrån glasklar. 2006 flyttade hon in och började designa sina underkläder men också att måla tavlor och så småningom fylldes den lilla butiken med andras kläder som hjälpte till att betala hyran. Det gjorde också att hon fick en trogen och köpstark kundkrets.
Nu ligger dock allt fokus på de egna kollektionerna från Katarina Nyman AB , som hon designar utifrån sina egna behov och önskemål. Men det kan vara svårt att få svenska kvinnor att ta till sig sensuella underkläder, spetsar och silkig tyger.
–”Nej, du ska köpa det här för dig själv” burkar jag säga till kvinnan som tittar in och säger att hon ska tipsa mannen om butiken. Jag vill att kvinnor ska sätta guldkant på vardagen. Varför ska man dammsuga i tråkiga flanellbyxor när man kan göra det i en spetsnegligé, frågar hon retoriskt?
Märket finns att köpa i den egna webbshoppen men också hos utvalda återförsäljare, bland annat finns hela kollektionen Essential på Åhléns City i Stockholm. Katarina vill givetvis ut i fler butiker och tittar även på en internationell expansion.
– Jag vill att alla kvinnor ska få piffa upp vardagen med snygg lingerie i hög kvalitet.