Förra veckan rapporterade vi lite om träningsmodet på franska Mode City och nu har även badmodemässan i Miami avslutats – SwimMiami. Att träningskläder och träningsmodet är här med full kraft är tydligt.
Företaget Invista är en av världens ledande producenter av textilfibrer med bland annat välkända märket Lycra i sin portfölj. De har massor av erfarenhet i textilbranschen och ser nu en enorm tillväxt bland träningskläderna. Marknaden förutspås växa med 30 procent de kommande fyra åren, främst i USA och Asien.
Detta tar Invista fast på och lanserar Athleisure:
– Athleisure är en platform för den spännande utvecklingen inom kroppsnära underkläder och kläder för träning, kommenterar Arnaud Ruffin på Invista. Materialet ska öka prestationen och samtidigt vara bekvämt. Vi har tekniken, kunskapen och erfarenheten att göra det.
Träningsmodet går från att vara ett inomhusplagg till att bli något som man vill visa upp, något man kan bara på stan.
Dessutom visade Lycra upp nya fibrer för badkläder. Med Xtra Life presenterade de badkläder som inte tappar formen av klor och solskyddskrämer – badkläderna sydda med den nya fibern var designade i samarbete med Stijlinstituut Amsterdam.
– Textilier baserade på Lycra fibrer är de mest populära för badkläder runt om i världen, säger Pattie Ficorilli på Invista.
Så här ser badmodet ut sommaren 2018 enligt Lycra:
Foto: Frazer Harrison/Getty Images för Lycra