Marknaden för kläder och underkläder i plusstorlekar växer stadigt. I takt med ett allt större kundunderlag så får kollektionerna i storlek 42 och uppåt allt bättre stil, passform och kvalitet.
– Mycket av det mode som tidigare funnits för lite större storlekar har varit ganska tantstämplat, säger Erika Berg Levin till Habit. Hon har tillsammans med kollegan Lilian Arturén grundat klädmärket Milook för kvinnor mellan 40 och 45.
På Kapp Ahl har man i flera år haft varumärket XLNT som innefattar storlekar mellan 44 och 56.
Sortimentet i plusstorlekar tas fram efter rådande trender,
Maria Sihvonen Grahn, Kapp Ahl
Även inom underkläder har plusstorlekarna blivit mer framträdande. Vi ser mycket shapewear och redan förra året introducerade belgiska Cette nya kollektioner med strumpbyxor i plusstorlekar. På mässan i Paris förra veckan så presenterade Cette ännu en strumpbyxa för extra stora. Det är strumpbyxor istickade efter ett nytt koncept från Lycra. Garnet kallas Xceptionelle och stickas efter en unikt system som ska passa extra bra för plusstorlekar. Strumpbyxan heter Madison och ska finnas i handeln under våren.