Äldre modeller ska locka en köpstark målgrupp.
När amerikanska klädmärket American Apparel lanserar en ny annonskampanj med 60-åriga Jacky i huvudrollen så gör man det av flera anledningar. Kvinnor över 50 är en växande målgrupp och det är en grupp kvinnor som har råd att handla kläder och som i flera decennier inte haft någon egen plats i modebranschen. Och en annons med en 50+ kvinna skapar rubriker långt utanför det betalda annonsutrymmet.
Att rekrytera äldre och alldeles vanliga människor som modeller är en trend som bara ökat och som vi knappast sätt slutet på än. American Apparel beskriver sitt möte med Jacky så här på sin blogg
”Det var något tilldragande med Jackys stil och energi när vi såg henne på en restaurang i New York.
Även franska Lanvin har till hösten använt ”vanliga människor” för att visa sin höstkollektion. Där återfinns bland annat 82-åriga Jacqueline Murdock och Tziporah Salamon, 62 (bilden) säger till Advanced Style:
”Det var inte förrän jag var 40 som jag såg min skönhet, men då fanns inga modelljobb för någon i min ålder. Så det är ironiskt att jag nu vid 60 har mitt genombrott som modell.
Vanliga människor som modeller är här för att stanna, det handlar om att vi som kunder ska kunna identifiera oss med modellen och därmed med kläderna. Och när hela befolkningen blir äldre kommer annonserna att behöva spegla det.
(Bilder från American Apparel och Lanvin)