Facebook har stoppat flera bilder i Curvy Kates nya annonskampanj med modeller i alla former och storlekar.
“Den här typen av annonser är av känslig natur och skapar ofta negativa reaktioner hos tittarna”, kommenterar Facebook
Curvy Kate är underklädesmärket som blivit kända genom att satsa på större storlekar och i slutet av förra året presenterade de sin nya boudoir-kollektion, Scantilly.
De nya annonserna vill utmana de sociala normerna och Curvy Kate har anlitat flera otypiska modeller; en transsexuell kvinna, en som är amputerad, en med håravfall, en tillfrisknande anorexipatient och en plus-size modell. Allt för att skapa diversifiering.
Socialamediasajten säger i en kommentar att ”Vi tillåter inte annonser för sexuella handlingar, sexuella videos och publikationer, strippklubbar eller vuxenshower”.
– Ja, vi håller med, dessa bilder är sexiga men vi är stolta över det, svarar Curvy Kate i sin blog. Det saknas fortfarande mångfald i media och vi vill sprida den här bilden för att utmana normerna.
Efter att flera stora medier, bland annat Yahoo och brittiska Daily Star, rapporterat om händelsen har Facebook nu ändrat åsikt och tillåtit bilderna för publicering.
– Mångfalden har segrat, utropar Curvey Kate på bloggen.